תיאור מקרה: איתור נזילה חיצונית באמצעות מצלמה תרמית.

רקע:

בית ישן באילת ללא יציקת בטון מתחת למבנה. הדיירים סבלו מנזילת מים מתמשכת שבאה לידי ביטוי בחשבון המים ובמד מים המסתובב באופן קבוע. כל שטח המבנה, כולל החצר החיצונית, מרוצף בצפיפות.
בוצעו מספר נסיונות איתור נזילות בחצר בעבר שלא העלו כל ממצאים, לפני שצוות מדיטסט הגיע למבנה לראשונה.

תהליך איתור הנזילה:

צוות האיתור של מדיטסט אשר הגיע למקום ביצע נסיון לאיתור נזילה חיצונית באמצעות הזרמת גז לצנרת, אולם הבדיקה לא העלתה כל ממצאים.
לאור זאת הוחלט לנסות לבצע איתור נזילות במצלמה טרמית. לשם כך הוזרמו מים חמים לצנרת המים הקרים במבנה (שכן המצלמה התרמית רגישה יותר לחום מאשר לקור).
לאחר בחינה של כל תוואי הצנרת בתוך המבנה שלא העלתה כל ממצאים, בוצעה בדיקה באמצעות צילום תרמי גם בחצר החיצונית, ושם אותרה נזילה מפושטת מתחת לריצוף החצר.
פתיחת המרצפות העלתה פיצוץ בצנרת.

המלטות המים מהצינור הייתה כלפי האדמה, ומעל הצינור היה מצבור של אבנים וכן הריצוף של החצר, ולכן היה קושי רב באיתור הנזילה באמצעות גז. בזכות פתרון יצירתי של איתור נזילה חיצונית באמצעות מצלמה תרמית והזרמת מים חמים, הנזילה אותרה ותוקנה בהצלחה.
למרות שהפרקטיקה המקובלת לאיתור נזילות בחצר היא איתור נזילות באמצעות גז, לפעמים יש צורך בחשיבה מחוץ לקופסא ונקיטת שיטות איתור נזילות נוספות, בהתאם לתנאי השטח.

חשוב! לאחר נזילה תת רצפתית חשוב לבצע גם ייבוש רטיבות מתחת לריצוף כדי למנוע התפשטות והחמרת נזקי מישנה כגון: עובש, התפוררות טיח, פגיעה בריהוט, משקופים, ובמקרים חמורים – אף בתשתיות המבנה.
רק לאחר שבדיקת מעבדה של הרטיבות התת רצפתית חוזרת עם ערכים העומדים בתקן (עד 6% בחול ועד 3% במצע מסוג ‘סומסום’), ניתן לומר שהטיפול בנזילה הסתיים בהצלחה.

איתור נזילה חיצונית באמצעות מצלמה תרמית איתור נזילה חיצונית באמצעות מצלמה תרמית איתור נזילה חיצונית באמצעות מצלמה תרמית