אין ספק שהצנרת היא אחת התשתיות החשובות בבית ופעילותה התקנית הכרחית ביותר לקיום חיים שלווים ונוחים בבית. בעיות צנרת שונות מהוות כאב ראש אמיתי, מטרד שאף אחד מאיתנו לא רוצה ולא מעוניין להיתקל בו.למרות הנטיה הטבעית שלנו להתעלם מבעיות קלות בצנרת ומסימנים מקדימים לנזילה סמויה, אסור לנו להיות שאננים, שכן גילוי מוקדם של נזילות יסייע לנו לצמצם משמעותית את היקף הנזק הניגרם על ידי הנזילה.
חשוב להיות עירניים לסימנים מקדימים של נזילות ובכל חשד, אפילו הקטן ביותר, לנזילה סמויה לקרוא במהירות האפשרית לגורם מקצועי לביצוע איתור נזילות מים מסודר, כדי לצמצם את הנזק הרב העלול להיגרם כתוצאה מנזילה לא מטופלת.

מהם הסימנים לנזילות לא מאותרות?

נזילות שלא מאותרות ומתוקנות בזמן עלולות להתפשט במהירות רבה ממה שניתן לצפות ולגרום נזק רב. אלו הן הבעיות העיקריות והנפוצות ביותר הנגרמות על ידי נזילות לא מטופלות:

  • התפתחות עובש וטחב  – עובש וטחב המתפתחים על הקירות, המשקופים או התקרות בביתכם כתוצאה מעודף לחות, הם מהסימנים הברורים ביותר להימצאותה של נזילה, והם גם מהווים סכנה בריאותית שלא ניתן לחיות איתה בשלום. כל סימן עובש המופיע בביתכם – גם אם מדובר בהתחלה בריח בלבד או בכתם קטן ובלתי מורגש הוא סיבה טובה לבדוק ולבחון האם ישנו חשש לנזילה.
  • כתמים וסדקים בקירות – לא רק סימני עובש על הקירות יכולים לאותת על הימצאות נזילה, אלא גם התקלפויות של צבע וכתמים שמקורם בלתי ברור הם סימנים מדאיגים. הנזילה עצמה יכולה להתרחש לעיתים רבות בתוך הקירות, או מתחת לריצוף, ולא להיראות כלפי חוץ, אך כתמים בצבע נחושת או חום כהה על הקיר, או התחלה של התקלפות ברורה לעין של הקיר – כל אלו בהחלט יכולים להוות עדות לקיומה של נזילה שמחייבת ביצוע איתור נזילות מקצועי.
  • סימנים ברצפה – בכל מה שנוגע לנזילות, לא רק הקירות יכולים לדבר – אלא גם הרצפה; נזילות נסתרות מהעין יכולות להתרחש גם מתחת לרצפות, חיפויי עץ ופרקטים, ולכן עמדו על המשמר ובדקו שאין על הרצפה שלכם כתמים, אזורים רכים מדי, מרצפות שבורות, רופפות או סדוקות, שטיחים שהתרטבו ללא סיבה ניראת לעין, פרקט שהתעקם, או כל נזק אחר שיכול לעורר את החשד שאכן יש כאן נזילה שעליכם לאתר. שימו לב בעיקר למרצפות באזור חדר האמבטיה שלכם ולאלו במטבחכם הסמוכות למקרר ולמדיח הכלים.
  • נזילה מהגג– היו עירניים במיוחד לכתמי רטיבות בתקרה. אלו יכולים לנבוע מבעיית איטום, במקרה בו אתם חיים בקומה העליונה או בבית פרטי, או מנזילה מהשכנים מלמעלה שמחלחלת אל הדירה שלכם, לפעמים מבלי שהם יהיו מודעים כלל לקיומה של הבעיה. בכל מקרה של כתם רטיבות לא מוסבר בתקרה יש לפעול במהירות כדי לאתר את מקור הנזילה ולטפל בה.
  • "מד מים רץ" ללא סיבה או חשבון מים חריג – היו עירניים  לשינויים לא מוסברים בחשבון המים החודשי שלכם. בכל מקרה של עליה לא מוסברת בדרישת התשלום בצעו בדיקה של מד המים בביתכם – סגרו את כל הברזים והמכשירים צורכי המים, ואת מערכת ההשקיה בגינה, ובדקו האם מד המים אכן נעצר. היה ומד המים ממשיך "לרוץ" ללא כל סיבה סביר להניח שקיימת במקום כלשהו נזילה סמויה ויש צורך לקרוא לאיש מקצוע לביצוע איתור נזילות. אם אתם גרים במבנה בעל צנרת מיושנת ומועדת לפורענות הקדימו תרופה למכה – אל תחכו לחשבון מים חריג ובצעו את בדיקת מד המים באופן יזום לפחות אחת לחודש.

איתור נזילות – מהירות היא שם המשחק

ככל שתקדימו לזהות את הסימנים לנזילה ולקרוא לאנשי מקצוע מיומנים לביצוע איתור נזילות וטיפול בהן, כך תוכלו לצמצם את השפעת הנזילה על הקירות, על הרצפה, התכולה ושאר חלקי הבית וההוצאה שלכם על תיקון נזקי הנזילה, בהתאם, תפחת משמעותית.