* המדריך כתוב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך בהחלט פונה גם לכל הנשים.

לא כל הנזילות גלויות לעין, ולעתים יש צורך להזמין שירות איתור נזילות מקצועי עמ"נ לעלות על מקור הנזילה. אולם בהחלט ישנם מצבים בהם ניתן להימנע מהזמנת מאתר נזילות, גם כאשר הנזילה אינה גלויה לעין, ולאתר את מקור הנזילה בעצמך.
במדריך זה נסקור את הסימנים המעלים חשש לקיום נזילה, ואת השלבים והשיטות לביצוע איתור נזילות בעצמך.

חשוב להדגיש שחלק ניכר מהנזילות הסמויות ניתנות לאיתור אך ורק אמצעים טכנולוגיים שלא נמצאים ברשותך, כגון איתור נזילות במצלמה טרמית או באמצעות גז, צילום פנים צנרת ועוד, כך שגם אם סיימת לעבור על כל שלבי המדריך ולא איתרת נזילה, אין משמעות הדבר שהיא לא קיימת, אלא רק שהיא קשה יותר לאיתור ומצריכה הזמנת מאתר נזילות מקצועי.

מתי נחשוד בקיום נזילה סמויה?

להלן מספר סימנים לקיום נזילה סמויה שכדאי לך להכיר:

  • חשבון מים חריג ללא סיבה מוסברת
  • ריח טחב או עובש
  • התעוותות משקופים, רהיטים, או רצפת פרקט
  • התפוררות טיח והופעת סדקים בקירות הבית
  • הופעת כתמי רטיבות על הקירות, התקרה או הרצפות
  • הופעת כתמי עובש על קירות או תקרת הבית
  • הופעת קצרים חשמליים תכופים
  • הבדל טמפרטורה ניכר בקירות או ברצפת הבית (למשל איזור חם ברצפה ללא סיבה מוסברת מעיד לעתים קרובות על נזילה תת רצפתית מצנרת המים החמים).
  • ירידה לא מוסברת בלחץ המים של הדירה
  • לחות לא מוסברת בדירה היכולה לבוא לביטוי, בין היתר, בהתאבכות אדים על חלונות ומראות.

איתור נזילות – עשה זאת בעצמך

הבחנת באחד או יותר מהסימנים המצויינים למעלה, או בסימן אחר שגרם לך לחשוד בקיומה של נזילה סמויה, מה עושים עכשיו? לפני שאתה מזמין שירות איתור נזילות מים מקצועי, מוטב שתקדיש מספר דקות לפעולות הבאות היכולות לסייע לך לאתר באופן עצמאי את מקור הנזילה:

  1. בדיקה ראשונית – בדיקת שעון המים של הבית
    לשם כך יש לסגור את כל הברזים והמכשירים צורכי המים, להמתין מספר דקות ולגשת אל שעון המים של הדירה.
    אם הוא מסתובב ללא סיבה, סימן שאכן יש נזילה בצנרת המים, מה גם שבדיקת מד המים תוכל לרמז לך גם על דברים נוספים:
    היקף הנזילה – ככל שהסיבוב שעון המים מהיר יותר כך הנזילה משמעותית יותר.
    מקור הנזילה – אם יש לך שיבר מים ניפרד לדוד השמש, או לגינה, סגור כל פעם אחד מהם וראה האם השעון הפסיק להסתובב.
    סגור את הברזים של כל הניאגרות ובדוק האם סיבוב השעון נפסק – אם כן הרי שאחת מהניאגרות דולפת.מצד שני אם שעון המים לא מסתובב זה עדיין לא אומר, למרבה הצער, שאין נזילה
    בהחלט קיימות נזילות מים קטנות שלא באות לידי ביטוי נראה לעין בסיבוב מד המים, אולם לאורך זמן יכולות לגרום לנזק רב.
    כמו כן ייתכן ומקור הנזילה הוא לא מצנרת המים אלא מצנרת הדלוחין של המבנה, ולכן היא לא תבוא לידי ביטוי בשעון המים.
  2. בדיקה שניה – בדיקת חיבורים של כלים סניטריים
    לעתים מקור הנזילה יכול להיות בחיבורים של הכלים הסניטריים לקיר ולתשתיות הצנרת.
    כדאי לעבור עם היד על כל החיבורים לקיר, לרצפה או לצנרת של הברזים בבית, האסלות, אמבטיות ומקלחונים ולבדוק האם מרגישים בסימני לחות. כמו כן כדאי להסתכל גם היטב לאיתור סימני עובש בסביבה.
  3. בדיקה שלישית – בדיקת מיכלי ההדחה ( ניאגרה )
    לעתים מקור הנזילה יכול להיות נזילה סמויה מהניאגרה. כדי לבדוק זאת אפשר להניח פיסת נייר טואלט על הדופן הפנימי של האסלה ולבדוק האם היא נשארת יבשה או מתרטבת. יש לבצע את הבדיקה לאחר שהאסלה התייבשה כבר מהשימוש האחרון בה. אם הנייר מתרטב הרי שקיימת נזילה סמויה מהניאגרה.
    שיטה נוספת לאיתור נזילה מהניאגרה היא לטפטף כמה טיפות צבע מאכל למי הניאגרה ולהמתין כדי לבדוק האם צבע המאכל מופיע גם על דפנות האסלה.
  4. בדיקה רביעית – פשוט להקשיב
    בעיקר במקרים של נזילה משמעותית, אשר באה לידי ביטוי בסיבוב מהיר של שעון המים, ניתן לעתים לשמוע רעש של נזילת מים, אפילו אם היא סמויה מהעין. לשם כך יש לעבור בשקט בכל חדרי המבנה ולנסות לאתר רעשי נזילה או פכפוך לא מוסברים. חשוב במיוחד לעשות גם הבדיקה גם לכל אורך הצנרת בגינה, במידה ויש כזו. מקור הרעש יוכל לרמז לנו, באופן כללי, על מיקום הנזילה.
  5. בדיקה חמישי – לבדוק מסביב למיבנה
    סעיף זה רלוונטי בעיקר למי שגרים בקומת קרקע. במקרה זה יש להקיף את המבנה מבחוץ ולבדוק האם ישנם כתמי רטיבות על הקיר החיצוני, או בסביבתו.
    לגרים בקומה עליונה מומלץ לעלות אל הגג, במידה וקיימת לשם גישה בטוחה, ולבדוק שאין הצטברות מים על הגג, ושהמרזבים תקינים. במידת הצורך יש להזמין שירות תיקון מרזבים, רצוי כמובן לפני שעונת הגשמים מתחילה.
  6. לקרוא לשירות איתור נזילות מקצועי
    אם ביצעת את כל הבדיקות למעלה ולא מצאת את מקור הנזילה, אך יחד עם זאת קיים חשד או סימנים לנזילה – זה הזמן לקרוא למאתר נזילות מקצועי כדי לאתר במדוייק את מקור הנזילה.
    במקרים רבים מקור הנזילה הוא בצנרת התת רצפתית, או במערכת הדלוחין, של המבנה. נזילות מהסוג הזה קשות מאוד לאיתור ומחייבות במקרים רבים אמצעים מקצועיים לאיתור נזילות כגון: איתור נזילות במצלמה טרמית, באמצעות גז, או באמצעות בלון, ובמקרים מסויימים אף צילום פנים צנרת.
    מעבר לזה, מאתר נזילות מקצועי ידע במקרים רבים לאתר את מקור הנזילה אף ללא שימוש באף אחת מהבדיקות שלמעלה, מהסיבה הפשוטה שהוא כבר מיומן מאוד במציאת הסימנים המעידים על מקור הנזילה.

 

איתור נזילות, עשה זאת בעצמך – לסיכום

חשוב מאוד להיות עירניים לסימנים של נזילה או רטיבות ולא להתעלם מהם, שכן ככל שמתארך משך הזמן בו הנזילה לא מטופלת, כך מתרבים ומחמירים נזקי הנזילה ועלות תיקונם.

בכל חשד לנזילה מומלץ לבצע את השלבים במדריך זה, ובמידה ולא הצלחתם לאתר את מקור הנזילה יש להזמין שירות איתור נזילות מקצועי כדי לאתר במדוייק את מיקום הנזילה, ולתקנה במינימום הרס למבנה.

שיהיה בהצלחה.

 

לחצ/י כאן כדי לקרוא על 5 סיבות נפוצות לרטיבות בבית