נזק מים הינו אחד מן הנזקים המשמעותיים שיכולים להיגרם לחלקים שונים בבית, בין היתר לתקרה, פרקט, צנרת ועוד. כיוון שרצפת פרקט הפכה לפופולרית במיוחד בעשורים האחרונים, נזקי נזילות או רטיבות בפרקטים גם כן הפכו לנזקים נפוצים באופן מצער. במאמר שלפניכם, נדון בנושא זה וננסה להבין איך ניתן לזהות נזילה, איך לייבש ולשקם את הריצוף, ועוד.

מדוע נזקי מים ברצפת פרקט נפוצים כל כך?

הסיבה לכך שנזקים אלו נפוצים באופן יחסי אינה כי רצפת הפרקט אינה רצפה איכותית. כאמור לעיל, נזקי מים נפוצים באופן כללי בבתים, אך הסיבה המרכזית לנפוצות נזקי מים בפרקט היא פשוט העובדה שהפרקט הינו בחירה של אנשים רבים לריצוף הבית. אין קשר בין פרקטים לבין הנזילות, אלא פשוט העובדה שהוא קיים בשפע, ולכך מתלוות גם בעיות מסוימות.

מה הגורם לנזקי מים ברצפת פרקט?

סוגי פרקט שונים, רובם ככולם, חשופים לנזקים אלו, אשר נובעים לרוב בגלל בעיה בצנרת. כאשר יש תקלה בצנרת, כמו למשל חלודה, בלאי, סתימה של צינור או בכלל פיצוץ, אשר מביאים לעומס על הצנרת שמתחת לריצוף, נזילה והצטברות מים באזורים אלו, ולמעשה לרטיבות. בהמשך, הרטיבות יכולה לגרום לעובש, פטריות, ועוד נזקים רבים שכדאי למנוע כמה שיותר מהר ובאמצעות טכנולוגיות מתקדמות ונוחות שקיימות כיום בשוק.

איך מאתרים ומטפלים בנזק מים ברצפת פרקט?

כמצוין לעיל, כיום יש טכנולוגיות מתקדמות ונוחות הן עבור האיתור הראשוני של הנזילה והן עבור הטיפול ברטיבות, כמו נוגדי פטריות ועובש.
בבחינת האיתור הראשוני של הנזילה, נהוג כיום לבצע איתור נזילות באמצעות מצלמה תרמית, או שימוש בסיב אופטי לצילום פנים צנרת. המטרה של שתי השיטות הינה לחשוף באופן מהיר ויעיל את מקור הרטיבות ומיקומו מבלי לפרק את הריצוף ולהביא לנזקים של אלפי ואף עשרות אלפי שקלים לבעלי הבית. כך, אפשר לגשת בצורה כירורגית אל הנזק ולטפל בו באופן נקודתי.

אחרי שאיתרנו את הנזק בצנרת שהביא לרטיבות ואנו יודעים בדיוק היכן הוא נמצא, עכשיו ניגשים לטיפול – תיקון הנזילה וייבוש תת רצפתי במקרה הצורך.
כאמור, ההשלכות של רטיבות על פרקט יכולות להיות מרחיקות לכת. אנו רוצים למנוע ממנה להתפשט כדי למנוע נזק לפרקט כמו עיקום, פטריות ועובש וכד'. היום, יש שיטות שמאפשרות לגשת באופן ייעודי אל מקום הנזק מבלי להזיק לשטחים נרחבים של הפרקט, ולייבש את הפרקט לפני שהרטיבות גורמת לנזקים חמורים יותר. כמו כן, ניתן לפזר באזורים אלו חומרים נוגדי עובש ופטריות כדי למנוע מאלו להתפשט עוד לפני שהתהליך החל. קיימות שיטות נוספות, אך הדבר החשוב ביותר הינו לטפל כמה שיותר מהר.

כיום, הגזרה של נזקי המים ברצפת פרקט אינה חמורה כבעבר – ברוב המקרים אין צורך בפירוק של כל הרצפה, אלא ניתן להסתפק בגישה כירורגית ומדויקת כדי להגיע ישירות אל מוקד הבעיה, לטפל בה ולפתור אותה במינימום בעיות ועלות.