לא פשוט לשפץ את הבית. עוד לפני שמתחילים צריך להתייעץ עם אדריכלים ומעצבים, להגדיר תקציב, לאתר את אנשי המקצוע המתאימים ולפעמים אפילו למצוא מגורים חלופיים לצורך השלמת הפרויקט. לכן, אם עברתם את כל התהליך הזה בשלום, ואז גיליתם שבבית יש נזילה סמויה, התסכול הוא אדיר. כדי למנוע מראש את המצב הזה, וכדי להתחיל את השיפוץ בראש שקט, מומלץ לבצע הערכה יסודית של מצב הצנרת, והתשתיות השונות, בבית לפני השיפוץ. כך, במידת הצורך, ניתן יהיה לתקן ליקויים שיתגלו, או אף להחליף את או לשנות תשתיות מסויימות, כחלק מתהליך השיפוץ ולא חלילה לאחריו.

סימני אזהרה לפני תחילת השיפוץ

בכל בית עלולות להתגלות בעיות בתשתיות ובצנרת. בבתים חדשים יכולים להיות ליקויים בבנייה, ובבתים ותיקים יותר הצנרת עשויה להיות שחוקה או פגומה. פגמים אלו לא תמיד ייראו לעין, ולכן חשוב במיוחד לשים לב לסימנים מקדימים המחייבים בדיקה מעמיקה של הצנרת טרם השיפוץ:
סימני התקלפות: כאשר מדובר בבית חדש, אנחנו נצפה לראות קירות חלקים ונקיים. אם בכל זאת ניתן להבחין בסימנים של התקלפות או אם יש פגמים במשקופים או בקירות, זה סימן אזהרה שדורש בדיקה נוספת. בבתים ותיקים יותר ייתכן כי לא נופתע אם יהיה צורך לחדש את הצבע, אך גם כאן – התקלפויות משמעותיות, סדקים בקיר ופגמים אחרים צריכים לעורר חשד.
סימני רטיבות ועובש: סימני רטיבות על הקירות או על התקרה מעידים בדרך כלל על נזילה. אם הנזילה אינה מטופלת, הרטיבות מהווה מצע אידאלי להיווצרות של עובש וטחב. ככל שהזמן עובר, עובש זה עלול לפגוע לא רק במבנה ובתכולתו, אלא אף בבריאותם של בני הבית.
ריח לא נעים: לרטיבות בבית יש ריח מובחן. אם מבחינים בריח טחוב ולא נעים, כדאי מאוד לבצע איתור נזילות מקצועי ויעיל.
פגמים בפרקט ובריהוט: מים עלולים לגרום נזק בלתי הפיך לעץ. אם בבית ישנו ריצוף פרקט שנפגם או ריהוט מעץ שהתעוות, ייתכן מאוד כי ישנה נזילה סמויה בבית.

כיצד מבצעים איתור נזילות

כדי לוודא את תקינות הצנרת חשוב לבצע איתור נזילות מים בבית על ידי חברה המתמחה בתחום זה. בשלב הראשון, יבחנו אנשי המקצוע את מצבו של המבנה, ויבדקו אם ישנם פגמים בתשתית הצנרת או בקו הביוב, ואם קיימים ליקויים באיטום. לאחר מכן, תתבצע בדיקה יסודית ומקיפה העשויה לכלול את האמצעים הבאים:
איתור נזילות באמצעות מצלמה תרמית: זוהי אחת הבדיקות היעילות והנפוצות ביותר. מצלמה תרמית תאפשר לנו להבחין בשינויי טמפרטורות באזורים שונים בבית, וכך תסייע לאתר נזילות סמויות. למצלמה זה יתרון משמעותי ביותר – בזכותה תוכלו לבחון את מצב הצנרת בקירות ומתחת לרצפות מבלי לפגוע במבנה עצמו.
איתור נזילות באמצעות מצלמת סיב אופטי: אם אותרה נזילה, ויש צורך לבדוק ביסודיות את מצב הצנרת, ניתן להשתמש במצלמת סיב אופטי. מצלמה זו תסייע לאתר ליקויים בתשתית וניתן לבצע בעזרתה גם צילום צנרת ביוב ובדיקת מרזבים.

איתור תשתיות

נקודה נוספת, שחשוב לתת עליה את הדעת טרם תחילת השיפוץ, היא מיפוי התשתיות הקיימות (תשתיות מים, חשמל, ביוב, גז, סיבים אופטיים, ועוד), וזאת על מנת להימנע מפגיעה בהן במהלך השיפוץ. איתור תשתיות מאפשר גם לתכנן את השיפוץ בצורה מותאמת לתוואי התשתית הקיים, או לחילופין, להיערך מראש לשינויי תשתית שיידרשו במהלך השיפוץ.
כיום ישנם אמצעים מתקדמים לאיתור תשתיות ללא הרס, כדוגמת מכשיר הקורלטור המאפשר איתור תשתיות תת קרקעיות באמצעות סריקה אלקטרומגנטית, ללא צורך בהרס וחישוף תשתיות.

לסיכום, שיפוץ בית מצריך מאתנו להשקיע משאבים רבים וכמובן גם מחשבה, זמן ואנרגיה. כדי שהתהליך המורכב הזה יסתיים בהצלחה, חשוב קודם כל לבדוק את תקינותו של המבנה עצמו, את תוואי התשתיות השונות ואת שלמותה של תשתית הצנרת. בדיקה יסודית ומקיפה תסייע למנוע עוגמת נפש בהמשך, ותעזור לכם להשיג את התוצאות המבוקשות מהשיפוץ.