נזקי מים הם מהנזקים הנפוצים ביותר היכולים להיגרם לבית, ואם הם לא מטופלים בזמן אף עשויים לגרור הוצאות כספיות כבדות ועוגמת נפש.
בניגוד להרבה ליקויים אחרים, נזקי מים הם סכנה שתמיד רובצת לפתחו של הבית – בייחוד בעונת הגשמים – ולכן חשוב לפקוח עין על מנת למנוע נזקים אלו מבעוד מועד.
אז איך ניתן למנוע נזקי מים בבית, ועל מה חשוב לתת את הדעת? על כך במאמר הבא.

ראשית כל, צאו החוצה!

תחזוקה שוטפת של אזורים החיצוניים לבית יכולה במקרים רבים למנוע היווצרות של נזקי מים. מעבר לבחינה בסיסית של הצינורות המחוברים לברזים על מנת לוודא כי אינם מנותקים או רופפים, חשוב להקפיד על ניקוי מרזבים לפחות פעם בחצי שנה.
מים עומדים הנשארים במרזבים עלולים לגרום לנזק הן למרזבים והן לגג הבניין ובמקרים קיצוניים אף לתשתית הבניין כולו. כמו כן, אם ישנם עצים בקרבת המבנה, מומלץ לגזום ענפים אשר עלולים לחסום או לפגום בצינורות או במרזבים.

בדקו את לחץ המים

אם זרם המים הבוקע מהברזים הוא חלש, הדבר עלול להצביע על נזילה או על צינור חסום. במקרה כזה, כדאי לבחון את צינורות הברזים בכדי לראות האם ישנה נזילה הגלויה לעין. במידה וישנה נזילה, מומלץ כמובן להזמין איש מקצוע אשר יטפל בבעיה.
יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שגם אם לא תמצאו נזילה, אין הדבר מעיד על כך שהצנרת תקינה – ייתכן בהחלט שהנזילה מתרחשת באזור שאינו גלוי, כגון בתוך הקירות או אף מתחת לריצוף.

דרך נוספת לברר אם יש נזילה סמויה היא לבדוק את חשבון המים – אם הוא מנופח מהרגיל, ללא סיבה גלויה לעין, הדבר יכול להעיד על נזילה סמויה מהצנרת.
אם אתם עדיין לא בטוחים, אתם יכולים לבדוק את מד המים – אם הוא ממשיך לרוץ על אף שכל הברזים בביתכם סגורים, ככל הנראה ישנה נזילה. אם אתם חושדים שיש לכם נזילה בבית אך אינם מצליחים לזהות את המקור שלה, עדיף שתזמינו חברה לאיתור נזילות שתבצע איתור מקצועי של מקור הנזילה.

ודאו כי החלונות והדלתות שלכם אטומים

כידוע, ישנם מבנים ישנים רבים בישראל אשר אינם מותאמים מספיק לחורף. כדאי לוודא כי חלונות הדירה אטומים היטב ונסגרים עד הסוף. אם ישנה דלת המובילה לגג או למרפסת, יש לוודא כי גם היא אטומה היטב ושהמים אינם יכולים לחדור מתחתיה.

בדקו את מצב הגג

אם אתם גרים בדירה בקומה הגבוהה ביותר או בבית פרטי, מומלץ לעלות אל הגג ולבדוק את מצבו לפני שמגיע החורף – כל זאת כמובן בתנאי שהגג בטיחותי ומגודר כראוי.
איטום לקוי בגג עלול לגרום לנזקי מים היכולים להסב נזק לתשתית המבנה כולו. לכן, כדאי לבדוק שהגג יבש ואטום. בנוסף לכך, כל עוד אתם בגג, כדאי לבדוק את הפתחים המובילים למרזבים על מנת לוודא כי הם אינם חסומים על ידי לכלוך או על ידי עשבים שוטים. בדקו את תקינות המרזב ובמידת הצורך הזמינו שירות תיקון מרזבים לפני בוא העונה הגשומה.
דוד המים שלכם כבר ישן? בדקו כי הוא במצב תקין. דוד מים לקוי עלול להוביל להצפה של הגג, גם כאן – איתור מוקדם של הבעיה וטיפול בה יכולים לחסוך לכם נזקים רבים ועוגמת נפש.

לסיכום

אל תחכו לרגע שבו נזקי המים מצטברים ומראים את אותותיהם. עשו לעצמכם הרגל לבחון מפעם לפעם את תשתיות הבית בכדי לוודא שאין סימנים לנזקי מים שלא הבחנתם בהם, והיו רגישים לכל סימן מקדים של נזילה במבנה.
כך תוכלו למנוע מבעוד מועד נזקי מים, הוצאה כספית ניכרת, ועוגמת נפש.
מאחלים לכם חורף יבש וחמים, גם (ובעיקר!) כשבחוץ סוער.