הצפה בבית עלולה לגרום לנזקים כבדים לתשתית ותכולת המבנה. למרבה המזל, תגובה יעילה ומהירה תעזור לצמצם באופן משמעותי את הנזקים. לפניכם המדריך.

פעלו באופן מיידי

קיימת חשיבות קריטית לטיפול מהיר בהצפה, ובייחוד ביממה הראשונה. ככל שנתעכב בטיפול בבעיה כך נשלם על כך מחיר מאוחר יותר, בדמות נזקים רבים למבנה הבית ולתכולתו, כגון: כתמי עובש על קירות ותכולת הבית, התפוררות טיח, התעוותות ריהוט, משקופים ופרקטים, קורוזיה במכשירי חשמל, קצרים חשמליים ועוד.
זאת ועוד – הרטיבות עלולה אף להתפשט לאזורים אחרים בבניין ולבתי השכנים, כאשר האחריות לנזק על כתפינו.
לכן יש לפעול באופן מהיר על מנת לאתר ולתקן את מקור ההצפה ולטפל בנזקים שגרמה, לפני שייגרמו נזקים נוספים, חמורים יותר.

מהן הפעולות הראשונות שיש לבצע במקרה של הצפה?

הגעתם הביתה ומצאתם הצפה? יש מספר פעולות קריטיות שחשוב לבצע לצרכי בטיחות וצמצום הנזק:

  • נתקו את אספקת החשמל לדירה – הורידו את המפסק הראשי בלוח החשמל של הדירה על מנת לנתק את אספקת החשמל. חשוב לבצע פעולה זו למען ביטחונכם האישי כדי למנוע סכנת התחשמלות.
  • סיגרו את השיבר הראשי של הדירה – על מנת לעצור את המשך ההצפה, במקרה ומקורה בנזילה מהצנרת.
  • התקשרו למוקד ביטוח הדירה, או לאיש מקצוע פרטי (במידה ואין לכם ביטוח), והזמינו בדחיפות שירות איתור נזילות ותיקונן.
  • פנו חפצים ממוקדי הרטיבות, ובמיוחד מוצרי חשמל ופריטי טקסטיל וריהוט הרגישים במיוחד לרטיבות.
  • גרפו את המים – כעת ניתן לגרוף את המים שנקוו במבנה. הקפידו על כללי הגיינה ושטיפת ידיים (מומלץ גם לעטות כפפות חד פעמיות), שכן ייתכן והמים מזוהמים – במיוחד אם מקור ההצפה הוא מצנרת הביוב, או מי הקולחין.

אתרו את מקור ההצפה

הצפה יכולה להתרחש עקב מגוון סיבות, ביניהן: נזילה מהצנרת, הצפה בביוב, או ליקויי איטום. לכן השלב הראשון בתיקון הבעיה הוא איתור מקור הנזילה, ובמקרים רבים יידרש לשם כך שירות איתור נזילות מקצועי.
כך למשל, בהצפות הנובעות מליקויי איטום, ייתכן והמקור האמיתי לחדירת המים למבנה נמצא במקום מרוחק ממוקד הרטיבות, והמים פשוט חלחלו והתפשטו דרך הקירות, התקרות או רצפות המבנה. באמצעות איתור נזילות במצלמה טרמית ניתן יהיה לאתר את המקור המדוייק לחדירת המים.
הצפות שמקורן בנזילה מהצנרת עלולות להיגרם כתוצאה מנזילה סמויה מתחת לקירות או רצפת המבנה, וגם במקרה זה חשוב לאתר במדיוק את מקור הבעיה.
הצפות כתוצאה מסתימה במערכת הביוב יחייבו במקרים רבים צילום ביוב כדי לאתר את מקור התקלה ולתקנה.

טיפול ושיקום נזקים

לאחר שמקור הנזילה אותר, יש להזמין איש מקצוע (לרוב אינסטלטור, או איש איטום) על מנת שיטפל בבעיה. לאחר התיקון חשוב לטפל בנזקים שההצפה כבר גרמה. כך למשל, במקרים שבהם הרטיבות התפשטה אל המצע מתחת לריצוף יש לבצע בדיקת תכולת רטיבות באמצעות מעבדה מוסמכת. בהתאם לממצאי הבדיקה יוחלט האם לבצע ייבוש תת רצפתי, אשר במהלכו צוות מקצועי ישאב את המים שהצטברו מתחת לריצוף באמצעות משאבות מיוחדות. לאחר הייבוש, חשוב לבצע שוב בדיקת תכולת רטיבות של מצע החול\סומסום מתחת לריצוף, כדי לוודא שרמת הלחות שלו חזרה לתקן.
חשוב להיות ערניים להופעת כתמי עובש, ולטפל בהם במקביל לתהליך הייבוש.
מעבר לייבוש, ובמיוחד במקרים של הצפת ביוב, חשוב גם לנקות ולחטא היטב את התכולה וחלקי המבנה שנחשפו לנוזלים.

לא נעים, אבל גם לא נורא

הצפה בבית תמיד תהיה אירוע לא נעים. בלשון המעטה. יחד עם זאת, אם נפעל בצורה מהירה ויעילה, נוכל לצמצם באופן משמעותי את הנזקים ועלויות השיקום ולשוב באופן מהיר יותר לשגרה.