אם החלו להופיע בתקרה כתמי רטיבות, עובש או טפטוף קל – כנראה שיש לכם נזילה מהגג.
מה עושים עכשיו? ראשית, לא נכנסים לפאניקה. ישנן כיום שיטות איתור נזילות, טיפול ומניעה אפקטיביות והטיפול לרוב הינו מהיר ויעיל.

איך לאתר נזילה בגג?

איתור נזילות בגג דורש בתחילה, מטבע הדברים – לעלות לגג, עם כל אמצעי הזהירות הנדרשים.
נזילות מהגג יכולות להיגרם מבעיות ניקוז, או שיפועים, הגורמים להצטברות מים עומדים בגג, או כתוצאה מסדקים בחומרי איטום הגג.
בכל הבעיות שציינו קיימת סכנה להצטברות של מים וחלחול איטי או מהיר אל תוך ביתנו, אשר יגרמו לבעיות רטיבות כגון כתמי עובש מדיפי ריח רע, המשפיעים גם על בריאותנו ובריאות משפחתנו. לכן, חשוב לאתר את הנזילה ולטפל בה לטווח הרחוק.

לא תמיד קל לאתר את הגורם לנזילה מהגג. למשל – במקרים בהם המים מחלחלים אל מתחת לשכבת האיטום בנקודה אחת, אולם ניקווים מתחתיה בנקודה אחרת לגמרי בשל שיפועי הגג, א כאשר ישנן בעיות במרזבים. לכן מומלץ לקרוא לחברה מקצועית לאיתור נזילות אשר תדע לאתר במדוייק את כל נקודות הכשל ולתת המלצות לתיקון.

אם לא מצאנו את מקור הנזילה והוא אינו נראה לעין, ניתן להזמין מאתר נזילות מקצועי שיבצע איתור נזילה במצלמה טרמית. המטרה היא לגלות את המיקום המדויק של מקור הנזילה, ע"י הבדלי טמפרטורה המוצגים באמצעות המצלמה התרמוגרפית.

השלכות הנזילה

לאחר איתור הנזילה בגג חשוב לטפל בבעיה במהירות המרבית. לנזילות השלכות רבות הן בפן הכלכלי והן בפן הבריאותי. נזילות שלא טופלו במשך זמן רב יכולות לגרום להתפוררות הטיח בקיר, פיצוצי צבע ובעיות עובש ורטיבות העלולים לגרום לבעיות בדרכי הנשימה וקוצר נשימה, במיודח אצל אוכלוסיות רגישות כגון ילדים ובני גיל הזהב.

שיטות הטיפול

לאחר איתור מקור הנזילה, ניתן להתחיל לטפל נקודתית בסדקים באיטום. הרבה מבעלי המקצוע לא ייקחו אחריות על סתימה מקומית של הנזילה, מאחר ועבודת האיטום היא לא שלהם, ויכולים להיווצר חורים נוספים. אם הנזילות בגג חוזרות על עצמן ממקומות שונים, מומלץ לחסוך את הכסף לטיפול הנקודתי ולעשות אטימה כוללת לגג.

חשיבות האיטום

במסגרת איטום גגות אין חשיבות לחומר היקר או הקל ביותר, אלא לחומרי איטום המתאימים ביותר לגג שלכם ולמצב הנזילה. ישנם הרבה חומרים לאיטום גגות וניתן להיוועץ באיש מקצוע אמין אשר ידע להמליץ איזה מבין החומרים הוא המתאים ביותר לגג שלכם.

חשיבות האיטום אינה מוטלת בספק – אנו רוצים למנוע הרס מיותר לריהוט, ריח רע שהעובש יפיץ בבית, פגיעה בחלקי המבנה, בעיות במכשירי החשמל בעקבות קורוזיה והתפתחות פטריות וחיידקים שייפגעו בבריאותנו.
ישנה חשיבות רבה למועד האיטום. איטום בחודשי החורף כאשר הנזילה כבר קיימת יהיה פחות יעיל ולא אפקטיבי. מומלץ להתחיל את האיטום כאשר הגג יבש בחודשי הקיץ ולהיות מוכנים לחודשי החורף.

כאשר אנו מאתרים נזילה, זוהי רק התחלת הבעיה. חשוב להקדים תרופה למכה ולדאוג לגג באופן שוטף כדי שבחודשי החורף לא יהיו לנו הפתעות שאינן רצויות.