נזילה בצנרת הביתית תמיד כרוכה באי נעימות: במקרה הטוב זה אולי יסתכם בחשבון מים מנופח וכתם מים שיופיע על אחד מקירות הבית, במקרים הקשים יותר זה עלול להסתיים בהצפה שתפגע בתשתיות הבית.
כך או כך – מהרגע שבו עולה חשד לנזילה במבנה חשוב לבצע איתור נזילות בצנרת ולתקן את הבעיה בהקדם האפשרי. רובנו סבורים שעם סיום תיקון הנזילה הטיפול בבעיה הסתיים, אולם המצב רחוק מלהיות נכון.
במאמר הבא נסקור את אחת מהבדיקות החשובות ביותר שיש לבצע אחרי התרחשות נזילה – בדיקת רטיבות. זוהי הבדיקה היחידה שתוכל לתת לכם אינדיקציה מדוייקת לגבי מצב המצע התת רצפתי, ותוכל למנוע מכם בהמשך נזקי משנה רבים וכסף רב.

מדוע כל כך חשוב לבצע בדיקת רטיבות?

בעקבות התרחשותה של נזילה בצינורות התת רצפתיים של מבנה, עלולה להצטבר ולהיאגר כמות גדולה של מים מתחת לריצוף ביתכם. רטיבות זאת מחלחלת לתוך מצע החול או הסומסום שעליו מונחות הרצפות – מצע שאמור להישאר יבש לפי רמות התקן המותר, כדי להבטיח את תקינות הריצוף ושלמותו ובריאות המבנה.
כאשר רטיבות במצע התת רצפתי לא מטופלת כראוי, הבעיות שעלולות להיגרם יפגעו לא רק בריצוף עצמו – שיכול להינזק עד כדי כך שיהיה צורך בהחלפתו – אלא אף בבית כולו, והן יכולות להיות רחבות מאוד:

  • התקלפות טיח בקירות
  • פגיעה במשקופים ובפאנלים
  • התפתחות עובש וריחות רעים ברחבי הבית, עד לכדי תסמונת הבית החולה
  • פגיעה בריהוט ובציוד החשמלי שבמבנה.
  • פגיעה בתשתיות המבנה (קורות התמיכה של הבנין וכדומה)
  • התפשטות הרטיבות לשאר חלקי הבניין (דירות וחללים סמוכים)

כדי להימנע מהבעיות האלו ולהבטיח שאכן המצע התת-רצפתי יבש כראוי לאחר תיקון הנזילה, חשוב להקפיד על ביצוע בדיקה קצרה – בדיקת רטיבות, שביכולתה לאבחן ולזהות מה כמות המים שנספגה במצע, והאם היא עומדת בתקן כך שאינה צפויה לגרום נזק או שהיא חורגת מן המותר ואז יש לטפל בה בהקדם ולבצע ייבוש תת רצפתי.

כיצד מבצעים בדיקת רטיבות

אופן ביצוע בדיקת רטיבות הוא פשוט מאוד וכולל בסך הכל 3 שלבים:

  • קדיחת חור במקום נסתר ברצפת הבית.
  • לקיחה של דגימה מהמצע התת רצפתי.
  • שליחת הדגימה אל מעבדה מוסמכת, שתוך כיממה מחזירה תשובה מהי תכולת המים במצע ומאפשרת להחליט מה הם הצעדים הבאים שיש לקחת.

כדאי לדעת כי על פי תקן הבניה הקבוע בישראל, במצע ריצוף מסוג סומסום מותר שתמצא לא יותר מ-3% תכולת רטיבות, ובמצע ריצוף מסוג חול מותר שתמצא לא יותר מ-6% תכולת רטיבות.

בדיקת רטיבות

בדיקת רטיבות

כיצד מטפלים ברטיבות תת רצפתית

אם בבדיקת המעבדה שנעשתה אכן נמצא כי הרטיבות במצע התת רצפתי בדירתכם חורגת מהרמה התקינה, תצטרכו לטפל בכך באמצעות ביצוע של ייבוש תת רצפתי. בניגוד לפעם, כיום התהליך הזה הוא קל ונוח באופן יחסי: את צינורות הייבוש, המחוברים למשאבות משכוללות, מחדירים אל תוך הרצפה בעזרת קידוחים מדויקים בנקודות ספציפיות בלבד, ברצפה או ברובה שבין הרצפות. כך הריצוף שלכם לא נפגע כמעט כלל, וניתן לשאוב את המים שגורמים לרטיבות במצע התת רצפתי במינימום פגיעה בשגרת חייכם.

לסיכום

אם אתם נתקלים בנזילה תת-רצפתית בדירתכם או במבנה השייך לכם, אל תסתפקו בשום אופן בתיקון הנזילה בלבד, אלא וודאו כי מתבצעת גם בדיקת רטיבות למצע התת רצפתי על ידי בעל מקצוע המוסמך לכך. אם ביצעתם בדיקת רטיבות ובעקבותיה גם הליך של ייבוש תת רצפתי – אל תהססו לבצע בדיקת רטיבות נוספת גם בסיום התהליך, כדי לוודא שאכן הוא הצליח כמצופה.