בעיות בצנרת והצפות הן לא רק בין הבעיות השכיחות ביותר במשק הבית, הן גם בין המזיקות ביותר – הצפה או נזילה שאינה מטופלת בזמן עלולה לגרום לנזקי רטיבות מפושטים, כגון: התעוותות משקופים ורהיטים, פגיעה בריצוף ובקירות, נגעי עובש, ואפילו נזקים לתשתיות המבנה עצמו.
במקרים רבים הטיפול לא מסתיים עם תיקון הנזק, אלא רק לאחר ייבוש מלא של המבנה, כולל מצע החול, או הסומסום, שמתחת לרצפה.

מתי צריכים לבצע תהליך ייבוש? כל המידע לפניכם.

מה צריך לעשות במקרה של נזילה או של נזקי מים

הבעיה עם נזילות היא שלא תמיד הן גלויות לעין, ולכן לעיתים עובר זמן רב לפני שמבחינים בהן.
ישנן מספר אינדיקציות שיכולות לרמוז על קיומה של נזילה בבית – כתמי רטיבות על הריצוף, הקירות או התקרה, כתמי עובש, ריחות טחב, חשבון מים מנופח במיוחד גם בתקופות בהן לא הייתה צריכת מים מופרזת בדירה, ועוד.

במידה ואתם חושדים שיש נזילה אך לא מבחינים בסימנים מספיק מובהקים, אתם יכולים לערוך את המבחן הבא: ודאו שכל הברזים בבית סגורים ואז בחנו את מד המים – אם הוא ממשיך לרוץ, אז ככל הנראה החשדות שלכם מוצדקים.

כדי לאתר במדויק את מקור הנזילה, במידה וזה אינו גלוי לעין, יש להזמין מאתר נזילות מקצועי. לאחר האיתור צריך כמובן לתקן את הבעיה בהתאם לממצאים – בין אם מדובר בבעיית צנרת, או בעיית איטום.
אולם שימו לב – בניגוד לנזקים אחרים, הטיפול בנזקי רטיבות לא מסתיים עם תיקון התקלה, אלא רק לאחר שמוודאים ייבוש מלא של המבנה והמצע התת רצפתי.

מתי צריך לבצע ייבוש תת רצפתי?

חשוב לבדוק את תכולת הרטיבות במצע התת רצפתי בכל מקרה שבו נוזלים עלולים היו לחלחל אל מתחת לריצוף המבנה, ובעיקר במצבים הבאים:

  • בעיות צנרת: בין אם מדובר בפיצוץ בצנרת או "רק" בחיבור פגום – בעיות בצנרת מובילות במקרים רבים להצטברות מים במצע התת רצפתי, ובעיקר נזילות סמויות המתרחשות בקירות, או מתחת לריצוף.
  • הצפת ביוב – עליית מי שופכין כתוצאה מסתימה בביוב מובילה במקרים רבים לרטיבות תת רצפתית. ברוב המקרים של הצפת ביוב נעדיף חלופה של החלפת המצע התת רצפתי כליל, על פני ייבוש.
  • הצפת מי גשמים: הצפות מי גשמים יכולות להתרחש עקב איטום לקוי בגג או בחלונות המבנה, שיפועים לא נכונים במרפסות, או מרזבים סתומים. מי הגשמים חודרים למבנה וגורמים להצפה, אשר מחלחלת במקרים רבים גם למצע התת רצפתי. רטיבות תת רצפתית יכולה להיגרם גם כתוצאה מחלחול מי הגשמים דרך קירות המבנה, ובעיקר במרתפים או דירות שקועות (פרטר).
  • איטום לקוי בשירותים או במקלחת: לפעמים מספיק חריץ סמוי בחיפוי האמבטיה, ממנו מחלחלים המים אל המצע התת רצפתי, כדי לגרום לנזקי רטיבות מצטברים בקנה מידה גדול. גם כאן לא תמיד נבחין בסימנים גלויים בשלבים הראשונים של הנזק.

את רמת הרטיבות של המצע התת רצפתי ניתן לאבחן בצורה מדוייקת באמצעות בדיקת רטיבות במעבדה מוסמכת.
את הבדיקה מבצעים אנשי מקצוע בלבד, ובמהלכה הם קודחים קידוחים קטנים בכדי לדגום את מצע החול או ה"סומסום" שמתחת לריצוף ובדיקת תכולת הרטיבות שלו.במידה ובדיקת הרטיבות מעידה על חריגה מתקן הרטיבות המותר על פי חוק (6% בחול ו – 3% במצע סומסום), יש לבצע ייבוש תת רצפתי, במהלכו אנשי המקצוע יישאבו את הלחות מהמצע מתחת לריצוף עד להגעה לרמת התקן המותרת.

חשוב לציין שתהליך זה מתבצע באמצעות כלים מתקדמים וללא הרס, למעט קידוחים מינימליים להחדרת צינורות הייבוש אל מתחת לריצוף. לאחר שמתבצע ייבוש תת רצפתי, יש לבצע בשנית בדיקת רטיבות על מנת לוודא כי התהליך התבצע בהצלחה ולא נותרה רטיבות במצע התת רצפתי.